Domowe przedszkole - Sowy

 

GRUPA IV "SOWY"

ROK SZKOLNY 2021/2022


Kochane Sowy! Nie możemy spotkać się w przedszkolu. Mamy kwarantannę. Proponujemy Wam zabawy na środę (24.11.2021) , czwartek(25.11.2021), piątek(26.11.2021), poniedziałek(29.11.2021). Spotkamy się we wtorek w przedszkolu(30.11.2021). Jeśli macie książki w domu, to tak jak się umawialiśmy, można je uzupełniać do zaznaczonych stron. Jeśli podręczniki zostały w przedszkolu, to  nadrobicie to w późniejszym terminie. Powodzenia!


"Niesamowite podróże dawniej i dziś"(24.11.2021r.)

1. " Królewska korona" – zabawa plastyczna

Przygotuj kartkę z dużego bloku przetnij ją wzdłuż dłuższego boku na wysokość 10 cm. Musisz mieć dwa długie prostokąty, na górze dłuższego boku rysujesz zygzaki i wycinasz. Ozdabiasz koronę kredkami, flamastrami , tasiemkami, bibułą, ozdobnym papierem, cekinami, brokatem itp. Na koniec dopasowujesz do rozmiaru swojej głowy i sklejasz klejem, taśmą klejącą lub prosisz dorosłego o użycie zszywacza.

2."Królewskie liczydła" – zabawa matematyczna

Przygotuj 10 kredek lub łyżeczek do herbaty oraz podkładkę w postaci białej kartki. Posłuchaj zadań: Na bal przyjechały trzy księżniczki(układacie liczmany tj. kredki lub łyżki). Potem przyjechały jeszcze 4 damy. Dokładacie jeszcze 4 liczmany. Ile jest księżniczek? Przeliczacie liczmany i podajecie wynik – 7. – W królewskiej stajni było 5 koni, przyjechały jeszcze dwa. Ile było koni? – Królewna miała 7 obrazów. Trzy podarowała gościom. Ile teraz ma obrazów? W dalszej części zadania sami układacie treść zadania.

 "7 królewien i 7 królewiczów" (25.11.2021r.)

1."7 królewiczów zaklętych w kruki"- słuchanie opowiadania i zapoznanie z cyfrą 7

Posłuchaj opowiadania:

„Dawno, dawno temu za siedmioma górami, siedmioma rzekami mieszkał król i królowa. Mieli siedmiu synów, którzy za swoje niewłaściwe zachowanie zostali zamienieni w kruki… Ich siostra księżniczka Róża, zdjęła z nich zaklęcie. Historia kończy się szczęśliwie, zostaje wydany bal, na który zjeżdżają goście. Pojawia się na nim 7 księżniczek, m.in. Śnieżka, Kopciuszek, Bella itd. Dorosły zadaje pytania: O czym opowiadała bajka?, Gdzie działa się historia? Kto był jej bohaterem? Kto pomógł uratować, odczarować kruki? Jak zakończyła się historia? Pamiętajcie ,że zawsze można poprawić swoje zachowanie, a dobro zawsze zwycięża.

Prezentacja liczby i cyfry 7.

Przygotujcie liczmany, np. kasztany, klocki. Wykonuj to zadanie z dorosłym. Dzieci układają 5 klocków(policz ile jest) i dokładają 2 (ile jest razem), układają 3 kasztany dokładają jeszcze 4 (ile jest razem)itp. Następnie określanie ,że 7 to więcej niż 2 czy 5 ale mnie niż 8. Można to też pokazać na „chodniczku liczbowym”. Pokazywanie liczby i cyfry 7 i opisywanie jej wyglądu, do czego jest podobna, gdzie można ją spotkać w rzeczywistości? Czego mamy po siedem? (7 krasnoludków, dni tygodnia, buty siedmiomilowe, cyfra na zegarze, drzwiach itp.)  Dzieci pokazują cyfrę 7 na palcach, klaszczą, tupią, skaczą po 7 razy. Układają cyfrę 7 z tasiemki, włóczki na dywanie. Dorosły w pętli rysuje kilka elementów np. 3 kółka, a dziecko ma dorysować tyle żeby było ich 7 potem, dorosły w pętli rysuje 10 kropek , a dziecko ma skreślić tyle kropek żeby zostało 7. Następnie dorosły układa siedem skarpetek, trzeba pod nimi na kartonikach napisać numer( nr 7 pisze dorosły. Dziecko określa, która jest z kolei  np. żółta skarpetka jest pierwsza, czerwona druga , a niebieska piąta. Dorosły prezentuje zapis cyfry, a dzieci w podręcznikach piszą ją po śladzie.

2."Królewskie obrazy"- malowanie farbami obrazu do królewskiej galerii.

Obrazy mogą przedstawiać portrety króla, królowej, księżniczki, rycerza lub pejzaże. Dorosły rozmawia na temat dzieł: określa postać, widok, porę dnia itp. Należy też zwrócić również uwagę na ozdobne ramy. Zadaniem dzieci będzie namalowanie obrazu do królewskiej galerii farbami plakatowymi oraz ozdobienie ramki elementami tworzącymi rytmiczny szereg. Do ich wykonania mogą użyć elementów wyciętych dziurkaczami ozdobnymi.

Przed wykonaniem pracy można też obejrzeć grafikę w internecie, własnych zbiorach, albumach.

26.11.2021r.

1. "Mazurek Dąbrowskiego"- zabawa muzyczna

W listopadzie uczymy się hymnu państwowego. Przypomnijcie sobie jaką postawę należy zachować podczas jego śpiewania. Opowiedzcie o tym rodzicom. Spróbujcie zaśpiewać go wspólnie. Pomoże Wam w tym nagranie:

https://www.youtube.com/watch?v=gS58mvmfxG0

2."Gimnastyka w domu i w przedszkolu"

Proponuję wykonanie ćwiczeń gimnastycznych razem ze swoją rodziną, według instruktażu w filmiku. Pamiętajcie o właściwym stroju, wywietrzonym pokoju i wstępnej rozgrzewce.

 https://www.youtube.com/watch?v=ufXXXnQ1hiM


"RODZINNE OPOWIEŚCI" 29.11.2021r.

1.”Rodzinny spacer”- rozmowa na podstawie wiersza i zdjęć rodziny

Poproszę o położenie przed sobą albumu ze zdjęciami  swojej rodziny.  Zachęcam Was do wysłuchania tekstu o pewnej rodzinie. Rodzic czyta tekst „Rodzinny spacer” Bożeny Formy.

 "Rodzinny spacer"

Mama, tata, 

ja i brat 

na spacer idziemy. 

Nawet kiedy 

pada deszcz 

wszyscy się śmiejemy. 

Ze mną razem 

bawią się 

tata, brat i mama. 

Taka moja 

właśnie jest 

rodzina kochana. 

Po wysłuchaniu wiersza porozmawiajcie na temat rodziny opisanej w wierszu: 

Jakie osoby są w rodzinie? 

Co wspólnie zrobiły? 

Jaka była rodzina? (radosna, kochana, uśmiechnięta itp.) 

Jak poznaliśmy, że jest szczęśliwa?. 

A teraz opowiedzcie rodzicom, pokazując zdjęcia z albumu o swojej rodzinie i krewnych.

Po zakończonych wypowiedziach narysujcie rodzinne serduszko ze swoimi ukochanymi babciami……., a rodzic doprowadza do konkluzji, że nawet, gdy rodziny z nami nie ma, to jest w naszym sercu. 

2. „Nie ma jak dom” – nauka słów nowej piosenki. 

W tym tygodniu poznamy w przedszkolu nową piosenkę, do której muzykę i słowa napisał pan Jan Kobyliński. Gorąco zachęcam rodziców do przeczytania dziecku słów piosenki, porozmawianiu o czym opowiada i nauczeniu się na pamięć słów pierwszej zwrotki i refrenu. 

1. Widziałem ja kraje, jak się należy! 

I wszędzie już byłem, możecie mi wierzyć. 

Wiem to na pewno, że mego domu 

nie zmieniłbym na nic, nie oddał nikomu. 

Ref. Nie ma jak dom! Nie ma jak dom! 

Nie ma jak dom! Tu przyjaciele są!

  

2. Więc po co przemierzać dalekie góry, 

gdy blisko są Tatry i piękne Mazury? 

Tutaj mam wszystko co najważniejsze, 

to tutaj właśnie jest moje miejsce. 

Ref. Nie ma jak dom!…

  

3. To tutaj jest mama, tutaj jest tata, 

i tutaj są zimy i wiosny, i lata. 

Tutaj sie bawię i tu się uczę, 

a jeśli wyjadę, na pewno tu wrócę! 

Ref. Nie ma jak dom!…

Drogie Sowy! Nie możemy spotkać się w przedszkolu. Mamy kwarantannę. Proponuję Wam zabawy na piątek (22.10.2021) i poniedziałek(25.10.2021). Mam nadzieję, że spotkamy się we wtorek w przedszkolu. Jeśli ktoś ma książki w domu, to tak jak mówiłyśmy  rodzicom, może uzupełnić je do str 57. Jeśli podręczniki zostały w przedszkolu, to  nadrobi to w późniejszym terminie. Powodzenia!

"KOLORY NA POCHMURNE DNI"(22.10.2021r.)

1. " Kolorowa witaminowa ściganka" 

Przygotuj kartkę z dużego bloku i flamastry lub kredki. Na kartonie  narysuj trasę ściganki i podziel ją na pola. Zaznacz miejsce startu i mety. Wybierz na trasie 20 miejsc, w których narysujesz wybrane przez siebie owoce lub warzywa. Weź z dowolnej gry planszowej jaką masz w domu, tyle pionków, ilu zawodników zaprosisz do wspólnej zabawy i kostkę. Oto zasady: jeśli gracz stanie na polu z rysunkiem, musi podać jego nazwę, podzielić wyraz na sylaby i głoski, jeśli nie umie, cofa się o cztery pola. Grę wygrywa ten, kto pierwszy ukończy wyścig.

2."Słońce, wiatr, burza, deszcz" 

Poproś rodzica, by włączył Twoją ulubioną muzykę. Biegaj lub maszeruj po pokoju w rytmie słyszanej muzyki. Na hasło (rodzic wycisza muzykę): słońce – podskakuj w miejscu obunóż, wyciągając ręce w górę. Ponownie muzyka. Hasło- wiatr – kręć się w miejscu, burza – zwiń się w kłębek na podłodze,deszcz – kucnij i szybko stukaj dłońmi o podłogę.

3."Owocowe rysunki" 

Przygotuj kartkę, kredki, patyczki kosmetyczne do uszu, farby plakatowe. Narysuj na całej kartce jeden duży owoc, ale jednocześnie obiema rękami. Poproś rodzica, by pokazał Ci sposób wykonania zadania. Następnie wypełniaj rysunek kolorem, stawiając kropeczki za pomocą patyczka kosmetycznego maczanego w farbie.

 "ODKRYWAMY SEKRETY PRZYRODY JESIENIĄ" (25.10.2021r.)

1."Jesienne ciekawostki"

Dziś proponuję obejrzenie filmu o jesiennej tematyce z kilkoma zagadkami i ciekawostkami. Oto link:

https://www.youtube.com/watch?v=Vdg6BiU_asU

Spróbujcie odpowiedzieć rodzicom na pytania na podstawie filmu:

- Jak nazywają się jesienne miesiące?

- Dlaczego jesienią liście mają kolor żółty, czerwony, brązowy?

- Dlaczego opadają liście z drzew?

- Jak ptakom pomóc przetrwać jesień i zimę?

- Jak zwierzęta i ludzie przygotowują się do zimy?

- Jakie dary przynosi nam jesień?

2. "Pada deszcz, wieje wiatr, płynie woda" 

Przygotuj gazetę. Zgnieć ją w kulkę i rozprostuj, czynność tę powtórz trzy razy. Jeszcze raz zrób kulkę z gazety i zacznij chodzić po pokoju, podrzucając ją, turlając lub wykonując inne wymyślone przez siebie ruchy. Na hasło: Pada deszcz! - musisz jak najszybciej rozłożyć gazetę i rozprostować ją nad głową. Potem znowu zrób kulkę i podrzuć lub turlaj. Na hasło Wieje wiatr! – rozprostuj gazetę, chwyć za dwa rogi i wachluj nią przed sobą. Na hasło Płynie woda! – rozprostuj gazetę i stań na niej. Wszystkie czynności wykonuj ostrożnie, aby nie podrzeć gazety.

 3. " Jesienne drzewko"

Bardzo lubicie zabawy plastyczne. Dziś spróbujcie wykonać jesienne drzewko. Jaką techniką? - podpowie Wam film:

https://www.youtube.com/watch?v=CZjyx64ilqM

UDANEJ ZABAWY!!! POZDRAWIAMY CIEPLUTKO!!!