Domowe przedszkole - Żabki
GRUPA III "ŻABKI"
Rok szkolny 2021/2022
„Kochamy Cię, Polsko!”- 9.11. – 12.11.21
Kochane Żabki! Ponownie nie możemy spotkać się w przedszkolu. Proponujemy wam zadania i zabawy, które możecie wykonać wspólnie z rodzicami. Tym razem rozmawiamy o Polsce, o barwach i symbolach narodowych.
„Zapisane w legendzie”- zadania na wtorek 9.11.21
- „Gniazdo białego orła”- wysłuchanie legendy
Wspólnie z rodzicami wysłuchaj legendy o powstaniu państwa polskiego.
https://www.youtube.com/watch?v=IfDXVQ8xKiY
Odpowiedz na pytania:
Jakie postacie występują w legendzie? Jakie miejsca do życia wybrali Rus i Czech dla siebie i swoich drużyn? Co przekonało Lecha do pozostania w miejscu, które wybrał? Jak nazywała się pierwsza stolica polskiego ludu i skąd pochodzi jej nazwa?
Poproś dorosłego, aby powiedział ci, jak nazywały się kolejne stolice Polski. Wykorzystaj dostępne w domu mapy Polski, zdjęcia w albumach czy zdjęcia z internetu trzech miast: Gniezna, Krakowa, Warszawy.
http://wirtualnyspacer.krakowe.pl/html5/index.php?id=52619
http://www.holoit.com/warsaw/pl/
- „Wyprawa”- opowieść ruchowa
Zaproś rodziców do wspólnej zabawy. Wspólnie naśladujcie opisane ruchy oraz dźwięki.
Był sobie chłopiec, który postanowił wybrać się na konna przejażdżkę. Wsiadł na konia (podniesienie jednej nogi do góry i wykonanie rozkroku), poklepał go po grzbiecie (klaskaniea0 i wyjechał z grodu ( powolne uderzanie dłońmi o uda). Galopował szybciej i szybciej (machanie dłońmi przy uszach), minął las, pojechał dalej, minął mostek (uderzanie pięściami w klatkę piersiową), za mostkiem szuwary (szumienie). Nagle chłopiec natrafił na pierwsza przeszkodę (podskok niski), potem na drugą, wyższą (podskok wysoki) i trzecią - najwyższą (poskok najwyższy). Wreszcie dojechał na polanę, zatrzymał się, rozejrzał (cisza), popatrzył na kołującego nad nim ptaka (naśladowanie lotu). To orzeł! (wydawanie odgłosów). Tak się zachwycił królewskim ptakiem, że zaczęło się ściemniać. Dlatego pogalopował do domu (powtórzenie trasy w odwrotnej kolejności).
- „Orzeł”- wycinanie i naklejanie z papieru
Przygotuj klej, nożyce, rolkę z papieru, mazaki oraz kartki A4 w kolorze czerwonym, białym i żółtym. Wykonaj orła, postępując zgodnie z poleceniami w filmie. Powodzenia! Gotową pracę przynieś do przedszkola.
https://www.youtube.com/watch?v=fnHHoQ8Q21g
Zadanie dodatkowe: wykonaj ćwiczenie z książki „Ciekawa zabawa-karty pracy1” s. 68 – 5-6-latki. Postępuj zgodnie z poleceniem.
W drodze do niepodległości- zadania na środę 10.11.21
- „Święto 11 listopada”- oglądanie filmu edukacyjnego
Poproś dorosłego, aby wyjaśnił pojęcia: „niepodległość”, „święto narodowe”, „barwy narodowe”. Obejrzyj film i spróbuj rozwiązać zagadki.
https://www.youtube.com/watch?v=xwFC4CoaBvg
Zastanów się, jak można świętować tak ważny dzień i w jaki sposób można go uczcić. Wymień inne znane święta (np. Dzień Mamy, urodziny, imieniny, Boże Narodzenie itp.). Ustal, w czym są podobne, czym się różnią.
- „Flaga biało-czerwona”- papieroplastyka
Przygotuj klej, nożyce, patyczek np. z wykałaczki oraz kartki A4 w kolorze białym i czerwonym. Wykonaj biało-czerwoną flagę zgodnie z instrukcją w filmie.
https://www.youtube.com/watch?v=qhZ-hmgCFEE
- „Do hymnu”- wspólne odśpiewanie hymnu Polski
W naszym przedszkolu dokładnie o godzinie 11.11 przedszkolaki wspólnie odśpiewają hymn Polski. I ty też możesz się dołączyć! Zaproś do wspólnego śpiewania rodziców, rodzeństwo, dziadków. Pamiętaj o zachowaniu prawidłowej postawy – na baczność z rękami opuszczonymi wzdłuż ciała.
https://www.youtube.com/watch?v=DevmLQmIS7k
Zadanie dodatkowe: wspólnie z rodzicem przeczytaj zdania i dopasuj obrazek do tekstu - książka „Ciekawa zabawa – kart pracy1” s. 69 ( 5-6-latki).
Polska wierszem pisana – zadania na piątek 12.11.21
- „Polska”- słuchanie wiersza M. Brykczyńskiego
Przypomnij treść wiersza, którego zaczęliśmy się uczyć w przedszkolu (poproś rodzica, aby przeczytał tekst). Spróbujcie odpowiedzieć na pytania: „Czym jest Polska?”, „Kim jest patriota?”. Wspólnie utrwalcie treść wiersza poprzez rytmiczne powtarzanie – zabawa w echo ( mówimy cicho, głośno, można dodać gesty obrazujące treść wiersza). Przypomnij wygląd flagi Polski – wykonaj kartę pacy z książki „Ciekawa zabawa – karty pracy1” s. 70-71 (5-6-latki).
„Polska” – M. Brykczyński
Polska to słowa, którymi mama nas woła.
Polska to wiedza, którą co dzień daje nam szkoła.
Polska to ziemia, na której mieszkać nam przyszło.
Polska to dzieje kraju nad Odrą i Wisłą.
Polska to pieśni, nasze zwyczaje i święta.
Polska to wszystko, o czym każdy Polak pamięta.
Polska to nasze myśli, nasze marzenia i sny.
Czym jest Polska?
Polska to MY!
- „Rytmiczna rozgrzewka w podskokach” – zabawa przy muzyce.
Zaproś rodziców do wspólnej zabawy przy muzyce. Tym razem wzmacniamy nasze nogi, wykonując rytmiczne podskoki.
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZotMXo
Zadanie dodatkowe: zapytaj rodziców, jakie wiersze polskich autorów poznali w przedszkolu lub w szkole. Wspólnie zabawcie się w tworzenie rymów, np. smok-sok, buty-nuty, flaga-waga, rak-mak itp.
Wykonaj kartę pracy z książki „Ciekawa zabawa – karty pracy1” s. 72 (5-6-latki).
Do zobaczenia w przedszkolu! Pozdrawiamy – pani Asia i pani Ela.
„O czym szumią drzewa?”- 20. 10. – 22.10.21
Kochane Żabki! Nie możemy spotkać się w przedszkolu. Proponuję wam jesienne zadania, które możecie wykonać wspólnie z rodzicami w domowym zaciszu. Powodzenia!
„Jesienne dywany i rytmy”
1.„Liściaste, iglaste…”- rozmowy na podstawie ilustracji
Wspólnie z rodzicami poszukaj ilustracji drzew (np. dąb, kasztanowiec, klon, sosnę, jarzębinę) – wykorzystaj albumy, książki przyrodnicze, czasopisma. Nazwijcie je, wskażcie drzewa liściaste i iglaste. Omówcie ich wygląd, dostrzegając podobieństwa i różnice. Zwróćcie uwagę na kolory jesiennych liści. Przypomnij, jakie owoce wydaje kasztan, sosna, dąb, klon a jakie jarzębina. Podejdź do okna, zobacz jakie drzewa rosną na twoim podwórku, nazwij je, zobacz w jakim kolorze są liście, może uda ci się zaobserwować, jak spadają z drzew.
2. „Spacer po lesie”- tor przeszkód
Utwórzcie na dywanie tor przeszkód wykorzystując krzesła, poduszki, skakanki itp. Pokonaj przeszkody przechodząc np. pod krzesłem, przeskakując przez poduszki, przechodząc po skakance itp. Zaproś rodziców do wspólnej zabawy.
3.„Jesienne dywany i rytmy”- układanie sekwencji rytmicznych
Przygotujecie paski z kolorowego papieru (np. żółty, czerwony, pomarańczowy, brązowy).
Wspólnie ułóżcie jesienne rytmy wykorzystując kolorowe paski:
- 1 pasek żółty, 2 czerwone, 1 żółty, 2 czerwone…
- 1 brązowy, 1 czerwony, 2 pomarańczowe, 1 brązowy,1 czerwony, 2 pomarańczowe…
- 2 żółte, 2 brązowe, 2 żółte, 2 brązowe…
Teraz ułóż rytm według własnego pomysłu, a mama lub tata niech go odtworzą.
Wykonaj ćwiczenie z książki „Ciekawa zabawa-karty pracy1” s.48(5-latki, 6-latki), postępuj zgodnie z poleceniem.
Zadanie dodatkowe: Przypomnij, jaką literę poznaliśmy w tym tygodniu (L, l ), nazwij ją, przypomnij jej kształt. Wspólnie z rodzicami odszukajcie wyrazy rozpoczynające od głoski „l” (np. las, lis , lala itp.), podzielcie je na sylaby, głoski. Kreśl w powietrzu wielką i małą literę. Wykonaj ćwiczenie z książki „Ciekawa zabawa-mój zeszyt1” s.16- 6-latki; s.13- 5-latki.
Pajęcze opowieści
1.„Głowa – ramiona” zabawa naśladowcza
(na melodię „Siekiera – motyka”)
Zanim porozmawiamy o pajęczych historiach proponuje krótką rozgrzewkę. Wspólnie z rodzicami naśladujcie gestem słowa piosenki. Za pierwszy razem śpiewajcie powoli, za kolejnym coraz szybciej.
Gimnastyka to podstawa
sport dla wszystkich – ważna sprawa.
Ręce w górę, w przód i w bok
skłon do przodu, przysiad, skok.
Głowa, ramiona, kolana, pięty, kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa ramiona, kolana, pięty,
oczy, uszy, usta, nos.
2.„List od pająka”- słuchanie opowiadania
Przygotuj ilustracje pająków. Poproś rodzica, aby przeczytał krótki list od pająka.
Cześć dzieciaki!
Chciałem wam przekazać, że jest mi bardzo smutno, ponieważ trochę narozrabiałem. Przez moja kłamstwa nikt mnie nie lubi. Wszyscy się mnie boją, mówią, że jestem groźny i obrzydliwy. Gdziekolwiek się pojawię, ludzie piszczą i uciekają. Wyobraźcie sobie, jak jest mi przykro! A przecież nic wam złego nie zrobiłem, więc chciałbym, żebyście nie krzywdzili mnie i moich kuzynów. Jesteśmy potrzebni, pełnimy w przyrodzie ważne zadania: zjadamy szkodniki, nie tylko muchy i komary, ale również mole. Dzięki nam jest mniej owadów roznoszących wiele chorób, którymi może zarazić się człowiek.
Proszę, jeśli spotkacie mnie albo kogoś z mojej rodziny, omińcie nas po prostu. Będziemy wtedy wykonywać zadania, które nam wyznaczyła przyroda.
Pozdrawiam – pajączek Lolek.
Porozmawiajcie o zadaniach, które pełnią w przyrodzie pająki. Na podstawie ilustracji, zdjęć wspólnie omówcie ich wygląd, zwracając uwagę na 4 pary odnóży. Wspólnie obejrzyjcie krótki film pt. „Jak powstaje pajęczyna”
https://www.youtube.com/watch?v=lfIaH9LLFXw
3.„Długa czy krótka nić?”- zabawa matematyczna
Poproś dorosłego aby przygotował nitki włóczki różnej długości (po dwie takiej samej długości), kartkę A4 z bloku, klej.
Podczas zabawy porównajcie długość „nitek pajęczych”. Układajcie nitki od najkrótszej do najdłuższej i na odwrót. Szukajcie nitek takiej samej długości. Na koniec ułóżcie pajęczynę z wszystkich nitek i przyklejcie ją na kartkę z bloku.
Zadanie dodatkowe: dokończ rysowanie kolorowanie obrazka – książka „Ciekawa zabawa – kart pracy1” s. 49 ( 5-6-latki).
Drzewo pór roku
Czy udało ci się wykonać kolorową pajęczynę? Jeżeli tak, to zachowaj obrazek, a kiedy już będziemy mogli się spotkać, przynieś go do przedszkola. A teraz czas na kolejne, jesienne zadania.
1.„Drzewo w czterech porach roku”- praca z obrazkiem
Przygotuj kredki oraz książki „Ciekawa zabawa – kart pracy1” s. 50-51 ( 5-6-latki).
Wspólnie z dorosłym przypomnij nazwy pór roku. Patrząc na ilustracje w książce określ cechy charakterystyczne dla wiosny, lata, jesieni i zimy oraz wskaż ilustracje obrazujące drzewo wiosenne, letnie, jesienne oraz zimowe. Uzupełnij obrazki postępując zgodnie z poleceniem. Po wykonaniu zadań podziel nazwy pór roku na sylaby i policz je. Następnie wskaż nazwę pory roku z głoską „l” w nagłosie.
A teraz zapraszam do wspólnej zabawy. Wykonuj polecenia zgodnie z treścią wierszyka.
Koło małe, koło duże (rysujemy w powietrzu koła ręką prawą)
Głowa prosto, ręce w górze
Ręce w prawo, ręce w lewo
Tak się chwieje każde drzewo
W prawo, w lewo, w prawo, w lewo.
Powtórz ćwiczenie rysując w powietrzu ręką lewą.
2.„Pani Jesień”- zabawa rytmiczna do piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=Nk-1AnNGNLw
Do zabawy przygotuj przedmioty, na których można wystukać rytm do piosenki (np. kubki, klocki, łyżki lub inne rzeczy).
Wspólnie z rodzicami przypomnij słowa pierwszej zwrotki piosenki.
Poproś dorosłego, aby przeczytał słowa drugiej zwrotki i powtórzcie je kilka razy z różnym natężeniem głosu – głośno-cicho, wolno-szybko itp.
Wspólnie zastanówcie się, jakie dary Pani Jesień przyniosła w pierwszej zwrotce, a jakie w drugiej.
Posłuchaj, jak śpiewają piosenkę twoi koledzy z innego przedszkola. Spróbuj zaśpiewać ją razem z nimi, wystukując rytm na wybranych przez ciebie przedmiotach. Może uda ci się zaśpiewać trzecią zwrotkę?
Pani Jesień
Kto chodzi dziś po lesie?
La, la, la, la, la, la.
To piękna Pani Jesień: kapelusz z liści ma.
Listeczków kolorowych, złocistych i brązowych,
czerwonych koralików kapelusz ma bez liku.
Kto chodzi dziś po lesie
La, la, la, la, la, la.
To piękna Pani Jesień: w koszyku dary ma.
Żołędzi i kasztanów, jabłuszek pięć rumianych,
i grzybków – borowików w koszyku ma bez liku.
Kto chodzi dziś po lesie?
La, la, la, la, la, la.
To piękna Pani Jesień: piosenki dla nas ma.
Deszczowe, nastrojowe, wesołe, przebojowe.
W jesiennym notesiku piosenek ma bez liku.
Zadanie dodatkowe: wykonaj polecenie z książki „Ciekawa zabawa – karty pracy1” s. 52 ( 5-6-latki) narysuj po śladzie sowę. Pamiętaj, abyś podczas pracy, siedział prosto przy stole i prawidłowo trzymał kredkę. Staraj się wykonać pracę starannie. Powodzenia!
Wspólnie z rodzicem sprawdź, czy masz uzupełnione strony z literami: A, O, I, T, M, L oraz z cyframi: 1, 2, 3. Jeżeli nie, to w wolnym czasie uzupełnij je.
„Jesienne strategie zwierząt”- 25.10-29.10.21
W tym tygodniu porozmawiamy o leśnych zwierzętach i ich domach. Dowiemy się, w jaki sposób przygotowują się do zimy oraz co oznacza słowo „hibrenacja”. Zapraszam do wykonania nowych zadań.
„Leśne mieszkania i kryjówki”
1.„Las i jego mieszkańcy”- zagadki słowne.
Poproś dorosłego aby przeczytał zagadki. Spróbuj podać rozwiązanie, a dowiesz się, jakie zwierzęta można spotkać w lesie.
„Nosi kłujące ubranko, ma igły, ale nie szyje,
Umie zmienić się w kulkę. Czy wiesz już, jak ma na imię?”
„Zwinnie skacze po gałęziach, w dziupli ma mieszkanie.
Lubi grzybki i orzeszki, rude ma mieszkanie”
„Zawsze skrada się po cichu, żeby znaleźć się w kurniku.
Ruda kitę swoją chwali, choć wiewiórką go nie zwali.
Chytry z niego zwierz, kim jest, czy już wiesz?”
„Spotkasz go w lesie.
Zimę przesypia, miodek uwielbia.
O kogo pytam?”
Brawo! Na pewno udało ci się podać właściwe rozwiązania. Obejrzyj film, zobaczysz, jak wyglądają zwierzęta, o których była mowa w zagadkach. Czy spotkałeś wszystkie zwierzęta? A może kogoś brakuje?
https://www.youtube.com/watch?v=k3QvGmi1vls
Wykonaj ćwiczenie z książki „Ciekawa zabawa – karty pracy1 s.53 (5-6-latki) - narysuj drogę zwierząt do ich kryjówek, każdą innym kolorem, policz zwierzęta i wklej odpowiednią cyfrę.
2. „Ćwicz razem z mamą i tatą”- ćwiczenia gimnastyczne
Proponuję wykonanie ćwiczeń według instrukcji w filmie. Do zabawy zaproś rodziców. Pamiętaj o odpowiednim stroju i wstępnej rozgrzewce.
https://www.youtube.com/watch?v=ufXXXnQ1hiM
Do zobaczenia w przedszkolu!