Plastusiowe Arboretum
PROJEKT DZIAŁAŃ EKOLOGICZNYCH
DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
pt. „PLASTUSIOWE ARBORETUM”
1. „Co w trawie piszczy?” – na to pytanie próbowały odpowiedzieć dzieci z grupy Żabek podczas przyrodniczych obserwacji w ogrodzie przedszkolnym. Przy pomocy lup obserwowały pracę mrówek oraz próbowały policzyć kropki na skrzydłach biedronek, co wcale nie było takie proste. Na zakończenie ułożyły wspólną kompozycję z materiału przyrodniczego.
2. "Poszukiwacze skarbów" - zadaniem poszukiwaczy było odnalezienie rzeczy, które pani Ela wyznaczyła każdej grupie. Z zebranych skarbów Żabki stworzyły swoje totemy.
3. „Jesienny dywan” - podczas spaceru Myszki zebrały wiele ozdób do wykonania naturalnego dywanu.
4. „Ziemia”- zabawy badawcze to nasza ulubiona forma nauki. Myszki skrupulatnie badały właściwości ziemi i tej z piaskownicy, jak i z ogródka. W ruch poszły lupy, bystre oczy i nosy. Każdy miał możliwość dotknięcia i dokładnego zbadania ziemi. Myszki wpadły na pomysł, aby wykorzystać łupinki od orzechów, korale jarzębiny oraz kolorowe liście, które posegregowały w kąciku przyrodniczym do wykonania ozdobnego dywanu.
5. „Przyroda ta mała i ta duża”- spacerując po parku można spotkać takie oto okazy.
6.„Mój kamyk” - wcześniej zebrane kamienie zostały dokładnie zbadane i opisane przez dzieci. Każdy kamyk jest wyjątkowy, niepowtarzalny i w taki sam sposób został pokolorowany.
7. „Spiżarnia wiewiórki” - na początku gry dzieci usłyszały historię o zapobiegliwej wiewiórce, która latem zgromadziła wielkie zapasy na zimę, aby nie być głodną, gdy wszystko wokół zostanie pokryte śniegiem. Słowami wiewiórki nie przejęły się niefrasobliwe myszki, które w trakcie lata harcowały w ogrodzie. Lecz kiedy spadł pierwszy śnieg – ocknęły się, lecz zamiast zebrać to, co zostało w lesie zaczęły podkradać orzeszki wiewiórce. Wiewiórka próbowała strzec swoich zapasów, lecz myszki są bardzo sprytne i różnymi sposobami udało im się wykradać orzeszki.
8. Czerwone korale.
9.„Kasztany” - dziś kasztany ciężko pracowały. Najpierw pomagały dodawać i tworzyć zbiory matematyczne. A za chwilkę budowały znaki na magicznym dywanie. Choć chłopcy stwierdzili, że to wielki zielony smok o czterech głowach.
10. "Bliżej natury" Spacer do pobliskiego parku? Oczywiście! Chociaż krzewy i drzewa są jeszcze zielone to Żabki zachwyciły się pierwszymi darami jesieni, jakimi były błyszczące kasztany. Dzieci przyniosły je do przedszkolnego kącika przyrody. Nasi milusińscy odpoczęli na ławeczkach, aby się zregenerować i zrelaksować.
11. „Koktajl zapachów” - podczas zabaw na placu Myszki stworzyły bukiet jesiennego zapachu. Do kubeczka wpadały owoce jarzębiny, szyszki pachnące żywicą, łupinki kasztanów oraz kolorowe liście. Siedząc w kręgu próbowaliśmy nadać wspólną nazwę dla jesiennego flakonika perfum.
12. „Z Plastusiem w las” - najlepszy sposób na zdobycie wiedzy o otaczającej przyrodzie są oczywiście wycieczki i obserwacje na łonie natury. Sowy z panią Anetą wybrały się do pobliskiego rezerwatu przyrody „Las Zwierzyniecki”. Tu obserwowały różne rodzaje i struktury jesiennych liści, które już w przedszkolu pomogły stworzyć jesienne drzewo.
13. „Kolory natury” - siedząc w naszym magicznym kręgu pani Kamila opowiedziała historie o ludziach, którzy żyli bardzo dawno temu w Szarym Świecie. Wszyscy mieli dość tej szarości, więc poprosili złote słoneczko, aby na szarym i deszczowym niebie pojawiło się coś kolorowego. Tuż po chwili, gdy deszcz przestał padać na niebie pojawiła się różnobarwna tęcza. Tęcza była krucha i zaczęła pękać, a jej małe kawałeczki spadały na ziemię. Kiedy tylko kolorowy kawałek tęczy dotknął czegoś na ziemi, to przekazywał swój kolor. W ten sposób trawa stała się zielona, jabłka czerwone, a pnie brązowe. Widząc to pewien mądry starzec zaczął zbierać fragmenty tęczy do magicznego woreczka. Pani Kamila znalazła ten magiczny woreczek i poprosiła sprytne Myszki, aby odnalazły te same kolory, które towarzyszą nam od początku świata.
14. „Ekologiczny zakątek” - Plastusie wspólnie urządziły swoje przyrodnicze zakątki, tak aby w przyszłości zebrane okazy i dary przyrody można było wykorzystać do codziennych zajęć.
15. "Ogniste Smoki" zabawa plastyczna. Zebrane dary jesieni bawią nas przez cały rok. Dziś Myszki wykorzystały zebrane liście jarzębiny i lipy do uskrzydlenia groźnego smoka.
16. Raczki nieboraczki
Kasztany to nie tylko jesieni korale, ale również wspaniałe liczmany. Za pomocą szczypiec, każdy mógł się zamienić w matematycznego raczka, który skrupulatnie kolekcjonował skarby w swojej skrzyni.
17. Sowi tropiciele 14.12.2016
18. Pani Zima nas rozpieszcza.
Sypie białym śniegiem na przedszkolny plac zabaw. Cały świat wygląda pięknie. Będąc dzisiaj na podwórku sprawdzaliśmy linijkami, ile śniegu napadało. Potem badaliśmy czy śnieg jest lepki czy sypki. Wsypaliśmy trochę śniegu do plastikowych butelek po wodzie, by w przedszkolu sprawdzić, w której z nich szybciej stopnieje śnieg: tej ustawionej na grzejniku, czy tej na półce. Paweł znalazł też lodowego sopla. Na koniec dziewczynki robiły śniegowe orzełki i uwaga - lodowy zamek!
19. Nasi skrzydlaci przyjaciele.
20. WODA- ŚNIEG- LÓD -zabawy badawcze
Kolor śniegu każdy zna, ale czy można użyć śniegu do zabawy i czy można mu nadać kolory tęczy o tym dzisiaj Myszki debatowały oraz praktykowały swoje założenia.
Misie razem z panią Asią zastanawiały się dlaczego lód pływa i nie chce wcale zatonąć.
21. Czy śnieg jest czysty?
Myszki to mali przyrodnicy, ciekawi ich świat ten bliski i ten trochę daleki. Dziś okiem naukowca szukali zanieczyszczeń w pozornie białym i czystym śniegu.
22. Nowe grządki.
Pierwsze promyki słońca zaprosiły żabki do przedszkolnego ogrodu. Wiosenne porządki rozpoczęliśmy od spulchnienia i grabienia ziemi. Mamy piękne nowe narzędzia w zielonym jak żabki kolorze
23. Budowa roślin.
W naszym kąciku przyrody zmiany. Rośnie tutaj cebula na szczypiorek, żyto na Wielkanoc. Dzisiaj pojawiły się kwiaty: hiacynt i szafirki. Pani pokazała nam jak wyglądają korzenie, cebula, łodyga, liście, kwiaty rośliny. To bardzo ciekawe. Podobno hiacynt zachwyci nas niesamowitym zapachem i kolorem. Zobaczymy za kilka dni, kiedy zamieni się w piękny kwiat.
24. Kwiatki na rabatki.
25. Nasiona, cebulki, korzonki.
Kwiatki na rabatki, czyli profesjonalne podejście do pracy ogrodniczej. Myszki doskonale wiedzą jak należy zasiać nasiona i korzenie dalii oraz cebulki mieczyków.
26.Listy do Ziemi.
W kwietniu nasze przedszkole po raz kolejny przyłączyło się do akcji „Listy dla Ziemi”, organizowanej przez Fundację Ekologiczną Arka. Nasze działania rozpoczęliśmy od wykonania plakatu promującego akcję. Dzieci uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych, na których przybliżono problem spalania śmieci oraz segregacji odpadów z wykorzystaniem gry dydaktycznej „EKO Bohater”. Kolejnym krokiem było samodzielne redagowanie listu w formie rysunków, w których zawarte zostały prośby skierowane do dorosłych o poszanowanie przyrody, zwrócenie uwagi na segregowanie odpadów oraz recykling. Listy już zostały przekazane rodzicom. Teraz czekamy na wspólne działania dzieci i dorosłych. Pamiętajmy: Ziemia jest zbyt cenna aby ją niszczyć!
27. Ogrodowe kwiaty wiosny.
Myszki z dnia na dzień widzą co raz to nowe oznaki wiosny. Dzisiaj przyglądały się pierwszym ogrodowym kwiatom oraz kasztanowcowi, który najbardziej rozwinął swoje pąki wypuszczając młode liście.
28. Kiełki. O wzroście roślin i ich walorach odżywczych Myszki dowiedziały się podczas samodzielnego siania nasion lucerny, słonecznika i rzodkiewki.
29. Rabaty.
30. AKSAMITKI
31. LEŚNA ŚCIEŻKA
32. Bazylia.
33. Ścieżka badacza.
34. Historia o kolorach bratków.
35. Malowane drzewa.
36. Kształty i wieokoształty.
Narysować koło czy kwadrat to prosta sprawa, ale jak określić kształt szyszki, koniczyny czy kamienia. Myszki odrysowując przyrodnicze znaleziska próbowały nazwać te wielkoształty i odgadnąć co było wcześniej odrysowywane.